Transactie op je bankafschrift, dat is privé

maandag 13 december, 2021 Transacties op je bankafschrift toch prive

Wellicht heb je het meegemaakt, je bent bezig met de aanvraag van een lening en je hebt alle gegevens verzameld van alle opgevraagde documenten. En je verwacht ieder moment een goedkeuring, maar helaas je krijgt een terugkoppeling op je bankafschrift. De bank stelt vragen over transacties die jij hebt gedaan. Je had niet verwacht dat de bank inhoudelijke vragen zou stellen over het bankafschrift en dit voelt als inbreuk op je privacy.

Deze reactie kunnen wij ons goed voorstellen. Dat je wat geërgerd raakt en wat minder vertrouwen krijgt in jou aanvraag zou ook goed kunnen. Dit is echter helemaal niet nodig. De bank heeft een goed reden om je deze vraag te stellen. Onderstaand leggen wij je graag uit hoe dit zit.

De bank en wet financieel toezicht

De reden dat de banken zo uitgebreid onderzoek doen zit verscholen in de Wet. De banken hebben zich, net als jij en ik, te houden aan de wet. In de wet staat onder andere beschreven dat de bank niet mag overkrediteren en dat de bank helpt bij de bestrijding van witwassen en terrorisme financiering. Als klant herken je dit niet direct en zal jij je hieraan niet schuldig maken. Helaas worden criminele steeds slimmer en is het voor de bank niet altijd direct te zien of de aanvraag met slechte intenties wordt gedaan.

De bank is simpelweg verplicht om het bepaalde transacties na te gaan. Jou antwoord op de vraag zal hier duidelijkheid in geven.

De bank en overkreditering

Belangrijker voor jou is dat de bank wil uitsluiten dat er sprake is van overkreditering. Overkreditering vindt plaats wanneer je een krediet afsluit dat te hoog is voor jouw financiële draagkracht. Om je financiële draagkracht vast te kunnen stellen vragen wij je naar:

  1.  Je inkomen
    Dit is veelal uit loondienst en toon je aan met je loonstrook. Maar ook toeslagen, pensioen of uitkeringen kunnen (onderdeel zijn van het) inkomen en moet je aan te tonen.
  2. De gezinssamenstelling
    Deze bepaalt de leennorm (lasten die worden gerekend voor levensonderhoud zoals gas/water/elektra, verzekeringskosten, de boodschappen etc.).
  3. De woonlasten
    De woonlasten controleert de bank doorgaans door middel van het bankafschrift. Maar dit kan ook met een hypotheekakte of huurovereenkomst.
  4. Overige naast lopende lasten
    Zoals de auto, kinderopvangkosten of een DUO lening bijvoorbeeld. Deze zaken worden nagevraagd bij aanvang van de financiering. Met de transacties op jouw bankafschrift kunnen wij nagaan of wat je hebt opgegeven ook kloppend is.

Een aantal voorbeelden:

Gezinssamenstelling

Om het concreter te maken hier een aantal voorbeelden. Niet altijd wordt de gezinssamenstelling juist opgegeven. Soms bewust, soms onbewust. Op het afschrift ziet de bank meerdere transacties naar eenzelfde persoon. Of zelfs een en/of rekening terwijl iemand in de aanvraag had opgegeven alleenstaand te zijn. Dit moeten wij en de bank controleren.

Je kunt zich voorstellen dat de leennorm aanzienlijk hoger ligt voor gezinnen dan voor alleenstaanden.

Alimentatie

Het mag duidelijk zijn dat alimentatielasten ook drukken op het maandelijks vrij besteedbare inkomen. Alimentatieverplichting wordt niet altijd juist bij de bank opgegeven maar zal wel op het bankafschrift naar voren komen.

Onderhandse lening of betaalregeling

Sommige mensen hebben onderhands een lening afgesloten bij familie of vrienden. Een dergelijke lening is voor een bank niet te checken bij het BKR maar is wel van invloed op het financiële huishouden. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld langlopende betaalregelingen zoals met de belastingdienst. Maar ook het verstrekken van een lening aan iemand met een gokverslaving zal de problemen voor deze persoon alleen maar groter maken. Of iemand een gokverslaving heeft is echter niet aan de loonstrook af te zien. Tegenwoordig wordt er niet alleen gegokt in het casino, dit kan ook online, via de telefoon. Neem bijvoorbeeld een betaling naar een bedrijf als Paypal, hier is niet aan te zien of dit een betaling is aan een bestelling die is gedaan, of toch voor het online gokspel. Om de consument te beschermen stelt de bank hierom aanvullende vragen.

De vragen over jou transacties

Als je vragen worden gesteld over transacties op jouw bankafschrift dan wil de bank daarmee vaststellen wat je financiële draagkracht is. Dit is om jou als consument te beschermen tegen te hoge financiële verplichtingen. Daarnaast beschermt de bank zich tegen klanten die een financiering niet meer kunnen betalen. Maar bovenal wil de bank overkreditering uitsluiten. Zij kunnen hierop worden gecontroleerd door de toezichthouder en forse sancties krijgen wanneer zij zich hier niet houden.

Lening aanvragen

Wij zijn ons ervan bewust dat niemand een lening aanvraagt omdat ze dat zo leuk vinden. Je hebt altijd een bestedingsdoel waarvoor jij de lening nodig hebt. Zoals het krijgen van lagere maandlasten, aanschaffen van een nieuwe auto of de verbouwing van uw woning.

Het begint bij het vrijblijvend aanvragen van de lening. Het is prettig als dit zo snel en gemakkelijk mogelijk verloopt en in eventueel aanvullende vragen heb je eigenlijk helemaal geen zin. Laten we je geruststellen, bij een beperkt aantal aanvragen worden aanvullende vragen gesteld.

Mocht dat bij jou het geval zijn dan weet je nu waarom deze aanvullende vragen gesteld kunnen worden. Naast regelgeving gaat het om beschermen van je eigen positie. Wij zullen er alles aan doen de aanvraag zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen en helpen je vragen te beantwoorden. Zo kun jij straks dubbel genieten. Van je nieuwe auto/ camper/ badkamer/ lagere maandlasten om maar eens iets te noemen en je kunt er gerust op zijn dat u een verantwoord krediet bij de bank heeft afgesloten.

Nadia Groen

Nadia is hulpvaardig, geduldig en klantgericht. Als Kredietspecialist bij Becam is zij het eerste aanspreekpunt voor klanten. Wil je informatie omdat je een nieuwe lening wilt afsluiten of heb je een vraag over je lopende lening? Nadia is je hierbij graag van dienst.

Nadia is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30u tot 17.30u of per email op info@becam.nl

"Luisteren naar de wensen van de klant en hier de best passende financiering bij vinden, dat is het doel, daar haal ik voldoening uit"

n.groen@nr7finance.nl