Lening afsluiten, welke stukken moet je aantonen

dinsdag 29 september, 2020

Geld lenen bij Becam is echt gemakkelijk. Zelfs het aantonen van de stukken werkt simpel. Als je geld wilt lenen dan moet je ook stukken aantonen waaruit blijkt dat je de lening kunt betalen. Dit klinkt wellicht omslachtig maar onze ervaring is dat dit reuze meevalt. Het gaat om een overzichtelijk aantal documenten. En bij Becam kun je gebruik maken van een volledig online werkwijze, zodat het aantonen van stukken ook digitaal kan. Wil je het liever per post aantonen, geen probleem ook dat behoort tot de mogelijkheden.

Lening afsluiten, welke stukken m0et je aantonen

Voor iedere geldverstrekker is het van belang dat zij verantwoord krediet verstrekken. Dit betekent dat de geldverstrekker van alle klanten de identiteit moet vaststellen middels een legitimatie bewijs, het inkomen moeten toetsen en de vaste lasten moet kunnen vaststellen.

In dit blog zetten wij per onderdeel voor je op een rij om welke “aan te tonen“ stukken het gaat. En je zult zien, het valt mee!

1) De getekende offerte

Het begint allemaal met de offerte, bij Becam kun je online een lening afsluiten en ontvang je op verzoek één of meerdere offertes in je eigen beveiligde mijn-omgeving. Zodra jij een keuze hebt gemaakt kun je de offerte ondertekenen. Dit kan digitaal of per post.

Digitaal tekenen van de offerte

Je ontvangt van ons één of meerdere “onderteken linkjes”. Hierop kun je inloggen met de gegevens van je bankrekening. Aan de hand van je persoonlijke bankrekening kan de bank jouw identiteit namelijk vaststellen. Zo weet de bank dat je daadwerkelijk zelf de offerte hebt getekend. Log dus altijd in met je eigen bankrekening. Nadat je bent ingelogd kun je de offerte ondertekenen. Het programma van de bank helpt je daarmee.

Per post

Een andere mogelijkheid is dat je de offerte met pen ondertekent. Je print de offerte dan zelf uit. Beschik je niet over een printer? Geen probleem, geef dit dan bij ons aan. Wij sturen je dan een fysiek exemplaar per post toe. Bij het ondertekenen van de offerte met pen is het belangrijk dat jouw handtekening overeenkomt met de handtekening op het legitimatiebewijs. Zo kan de bank controleren dat jij de offerte hebt getekend.

2) Je legitimatiebewijs

Wanneer je een lening afsluit moet je je legitimeren. Dit doet je door een geldig legitimatiebewijs aan te tonen. Als geldig legitimatiebewijs geldt in ieder geval een kopie van je paspoort of identiteitskaart. Bij de identiteitskaart toon je zowel de voor- als de achterkant aan.

Helaas wordt het rijbewijs als legitimatie niet door alle geldverstrekkers geaccepteerd. Reden hiervoor is dat een verloren of gestolen rijbewijs niet op dezelfde manier wordt geregistreerd als een paspoort of identiteitskaart. Heb je alleen een rijbewijs? Neem dan even contact met ons op en dan controleren wij of dit bij jouw aanvraag wel wordt geaccepteerd.

Tot slot; Je mag geen informatie doorstrepen of zwart maken op je legitimatiebewijs. De juistheid van het document is dan niet meer te controleren voor de bank. Uiteraard mag je wel duidelijk maken dat het een kopie betreft.

3) Inkomensbescheiden

Het aantonen van je inkomen is voor de bank noodzakelijk om verantwoord geld te kunnen uitlenen. Afhankelijk van de bron van je inkomen kun je dat op verschillende wijze aantonen.

Geld lenen vanuit loondienst

Werk je in loondienst dan kun je je inkomen aantonen doormiddel van een recente loonstrook. De loonstrook mag maximaal 2 maanden oud zijn. In de maand september mag de loonstrook dus maximaal uit juli komen.

Geld lenen met pensioeninkomen of uitkering

Ontvang je een maandelijkse pensioen- of arbeidsongeschiktheidsuitkering toon dan een recente uitkeringsspecificatie aan. In de meeste gevallen wordt deze maandelijks verstrekt. Het komt echter voor dat deze slechts 1 keer per jaar wordt verstrekt. Is dit bij jou het geval dan toont je deze aan.

Leen je tijdens de looptijd van de lening met pensioeninkomen? Dan wil de bank graag weten of de lening betaalbaar is op basis van het pensioen inkomen. Dit toon je aan middels een uitdraai van www.mijnpensioenoverzicht.nl  Je hebt hiervoor een DigiD code nodig om in te loggen. Wanneer je dit doet kun je het overzicht eenvoudig als PDF document downloaden.

Geld lenen als zelfstandig ondernemer

Ben jij zelfstandig ondernemer? Toont dan de laatste 3, door een accountant gecontroleerde, jaarcijfers aan. Stel je de rapporten zelf op of heb je geen jaarrapporten? Toon dan de belastingaangiften en aanslagen aan van de laatste 3 jaar.

4) Vaste maandlasten; je bankafschriften

Naast je inkomen is het belangrijk dat de bank ziet wat je maandelijkse lasten zijn. Het gaat in de eerste plaats om huur- of hypotheeklasten maar daarnaast ook om de maandelijks terugkerende lasten als; zorgpremie, energiekosten of eventueel lasten van een bestaande lening.

Je kan dit aantonen door een volledige maand aan recente bankafschriften aan te leveren. Met recent wordt bedoeld dat het document maximaal 2 maanden oud mag zijn. Hier mogen dan geen bedragen worden doorgehaald op het bankafschrift. De bank moet echt alle af- en bijschrijvingen in een maand kunnen zien.

Lening oversluiten

Jouw legitimatie, inkomensbescheiden en bankafschrift dat is de basis. Deze documenten zal je bij het afsluiten van een lening altijd moeten aantonen. Afhankelijk van jouw situatie kan dit nog worden uitgebreid, bijvoorbeeld wanneer je een lopende lening over wilt sluiten.

Wil jij een lening oversluiten dan vraagt de bank je ook een recent inlossaldo aan te tonen. De bank kan dan namelijk het juiste bedrag overmaken aan je huidige kredietverstrekker.

Hoe kom je aan de benodigde documenten?

Daar helpen wij je graag bij. Voor ieder document hebben wij een instructievideo gemaakt waarbij we jou stap voor stap uitleggen hoe je aan het gevraagde document kunt komen. Op zo’n manier dat de bank het ook goedkeurt. Deze instructievideo’s staan voor je klaar op de site van Becam, in je persoonlijke omgeving. Uiteraard kunnen wij deze ook naar je mailen.

Documenten aanleveren

Onze klanten leveren documenten bijna altijd digitaal aan. Iedere klant krijgt een persoonlijke beveiligde mijn-omgeving. In deze omgeving kun je ieder document uploaden. Dat kan zowel vanaf een telefoon, een laptop als vanaf een computer. Je moet de documenten dan wel digitaal tot je beschikking hebben. Een scan of foto wordt ook geaccepteerd, ook deze kun je uploaden in de mijn-omgeving. Mocht het digitaal niet lukken dan kun je natuurlijk nog alle documenten fysiek aan ons toesturen per post.

Zoals aan het begin van de blog vermeld is de beeldvorming veelal dat het aantonen van stukken soms lastig is. Wij hopen dat dit blog dat beeld bijstelt en dat je na het lezen daar genuanceerder over denkt. Mocht je nog vragen hebben? Belt of mail dan gerust. Wij helpen je graag.

Tjalling Heeringa

Tjalling Heeringa

Tjalling is operationeel manager en senior kredietspecialist binnen Becam. Naast het efficiënt laten verlopen van de processen houdt hij zich het liefst bezig met complexe klantdossiers.

'Onze klanten een zo optimaal mogelijke klantbeleving bieden met behulp van ons volledig digitale proces is een prachtige uitdaging. Door onze jarenlange ervaring kennen wij alle vraagstukken en behalen wij het maximale resultaat voor onze klanten. 'Verantwoord lenen staat daarbij uiteraard voorop'

t.heeringa@nr7finance.nl